Dziecko od 3 do 5 lat

W dalszym ciągu są wtedy w użyciu klocki, materiały do rysowania i ma­lowania, sprzęty do zabaw rozwijających wyobraźnię, a także do rozrywek w ogrodzie czy na podwórku. W ogrodzie warto zainstalować drabinki do wspinania się, gdyż zapewniają one godzinami wartościową zabawę na świeżym powietrzu. Można je dość tanim kosztem zamówić u stolarza lub przerobić samemu z drabiny. Po przecięciu jej na trzy części, jedną mocujemy poziomo do dwóch pozostałych, umocowanych pionowo w trawniku, których nogi najlepiej zatopić w cemencie, a od góry okryć fundamenty darnią, aby nie stwarzały ryzyka w razie upadku. Do jednej z pionowych drabinek można jeszcze dołączyć część skośną. Pożytecznym dodatkiem jest też stara opona samochodowa, zawieszona na poziomej drabince. Innym popularnym dodatkiem jest zjeżdżalnia, zaczepiona o szczebel z części pionowych. W zabawach przydatne są szablony do malowania z wyciętymi wzorami (podobne do używanych przez malarzy robiących wzorki na ścianach). Poza tym dzieci mogą tworzyć obrazy o najrozmaitszych kształtach i deseniach, posługując się kolorowym podklejanym papierem do wycinanek. Do zabaw w sklep bardzo przydają się plastikowe lub tekturowe monety. Wiele dzieci bardzo lubi mozaikowe układanki z tekturek o skomplikowanych brzegach. Ciekawe, że zdolność do składania ich jest bardzo zróżnicowana, choć w wieku 5 lat większość dzieci potrafi sobie poradzić z mozaiką składającą się z 20 fragmentów. Miniaturowe maszyny do szycia, które mieliśmy okazję nieraz wypróbować, są prawie zawsze do niczego — z nici powstaje ciągle gmatwanina, nawet gdy dziecko jest zupełnie zręczne. Chłopcy lubią mozaiki „przybijane", gdzie kolorowe fragmenty trzeba przybijać gwoździkami do miękkiej płyty pilśniowej. Dzieci zaczynają już grać w obrazkowe domino lub karty z parami identycznych obrazków, które trzeba zebrać. Szczególnie pożyteczne są zestawy drewniane, plastikowe lub metalowe do samodzielnego konstruowania lokomotyw, wagonów, samochodów, ciężarówek itp. Warto je kupić już 4letniemu dziecku, nawet jeśli z początku trzeba mu będzie trochę pomóc. Dzieci w wieku od 3 do 5 lat, chyba szczególnie dziewczynki, lubią tańce. Może im w tym pomóc prosty dziecinny gramofon z odpowiednimi nagraniami. Na koniec warto wspomnieć o zwierzętach domowych, takich jak psy, koty, złote rybki, czy nawet żółwie. Obcując z nimi dzieci uczą się właściwie ob­chodzić ze zwierzętami, nabywają łatwiej poczucia odpowiedzialności oraz mają po prostu wspaniałą i niekończącą się zabawę. Niestety, rodzice muszą liczyć się z tym, że zanim dziecko nie osiągnie mniej więcej 9 roku życia, większość obowiązków związanych z utrzymaniem zwierzęcia będzie najprawdopodobniej spoczywać na ich barkach. Trzeba pamiętać, że zwierzęta domowe mogą przynosić do domu wiele zakażeń, na przykład robaczyce. Jest rzeczą bardzo nierozsądną pozwolić psu na lizanie dziecka po twarzy, szczególnie w okolicy ust. Należy pamiętać także o możliwości pogryzienia dziecka przez zwierzę, a także o najgorszej tego konsekwencji — o wściekliźnie. Pogryzienie przez zwierzęta stanowi około 3% powodów wszystkich przyjęć dzieci do szpitalnych oddziałów (np. w dziecięcym szpitalu w Sheffield aż 700 do 800 przypadków rocznie). Większość przypadków dotyczy pogryzienia przez psy, dlatego Wybierając wśród różnych możliwości lepiej jest kupić dziecku psa raczej małego niż dużego. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być kupienie dziecku psa wtedy, gdy jest już wystarczająco duże, aby zajmować się nim i umiejętnie z nim bawić. System reklamy Test

Porady o dzieciach

  • System reklamy Test
  •