Dziecko od 2 do 3 lat

Kończąc mniej więcej drugi rok życia dzieci opanowują zdolność obracania dłońmi w nadgarstku na tyle, że umożliwia im to odkręcanie pokrywek, obracanie gałkami urządzeń itp. Można wówczas nabyć zestawy otwierających się w ten sposób słoiczków, klc;ki z gwintem do wkręcania w podstawę, a także klocki do skręcania ze. sobą. Inna wesoła zabawka to skrzyneczka z otworami rozmaitych kształtów. Dołączony jest do niej komplet klocków, z których każdy pasuje tylko do jednego otworu. Są i inne typy zabawek, mających uczyć znaczenia wielkości i kształtów przedmiotów, np. deseczki z okrągłymi i kwadratowymi otworami, w które wchodzą odpowiadające im kołeczki itp. Chłopcy mogą rozładowywać nagromadzony instynkt agresji, bawiąc się plastikowymi młotkami lub miniaturowymi kafarami. Inne zabawki 0 wspaniałej wartości poglądowej to żyroskop, loteryjka obrazkowa, przeglą­darka z obrazkami, magnes, a także zestaw do konstruowania z namagne­sowanych elementów. Dziecko w tym wieku nabiera ochoty do modelowania kształtów, rysowania 1 malowania. Dlatego wielkim uznaniem cieszyć się będzie tablica z kredą, książeczki do kolorowania i makulatura. Dziecko umie już wtedy posługiwać się kredkami i temperówką, dlatego warto je nabyć. Natomiast nie można być pewnym, czy nie przyjdzie mu ochota na zjedzenie kredek woskowych, co byłoby rzeczą niebezpieczną. Dlatego można je kupować tylko dzieciom (45letnim), o których wiemy, że nie wezmą ich do ust. Jeśli dysponujemy kątem, w którym dzieci mogą bez przeszkód bałaganić, i jeśli mamy na to odwagę, kupmy im trochę gliny, plasteliny, sztalugi, farbki wodne i plaka­towe. Radzimy dawać dzieciom do takich zabaw odpowiednie ubrania, któ­rych pobrudzenie nie wywoła naszego niezadowolenia. Wielkie pole do popisu dla dziecięcej wyobraźni daje mały warsztat sa­mochodowy, sklepik, wózek, łóżeczko lub domek dla lalki. Opłaca się tanio nabyć te przedmioty przez ogłoszenie. Trzeba stwierdzić, że nie wszystkie dzieci lubią zabawy z domkiem dla lalek. Można dostać modele, w których pokoje dają się zestawić na wiele sposobów, i z których można też budować inne konstrukcje. Domek dla lalek powinien mieć odpowiednie rozmiary i wyposażenie (na przykład mebelki), dostosowane do wnętrz i ułatwiające zabawy rozwijające wyobraźnię. Jeśli mamy w domu dosyć miejsca, jeszcze lepsza jest zabawa z większym pokojem zbudowanym z 3 ścian, dostawianym do murów pokoju, mającym miniaturowe drzwi i okna. Dzieci będą tu spędzać godziny na wspaniałych zabawach, przepojonych grą wyobraźni. Taki pokój może zmontować ojciec mający talent majsterkowicza lub stolarz. Inne dogodne wyjście to kupno starego egzemplarza za pośrednictwem ogłoszenia w gazecie. Na pewien czas dziecko zajmie się też koniem na biegunach lub choćby jego imitacją, zrobioną z ramy i pluszu. Dobrą zabawę daje waga z szalkami. Wspaniały domek powstanie też ze starego kojca, gdy po usunięciu 23 prętów stworzymy w nim „drzwi", a nawet ze stołu, na którym rozłożymy duży, zwieszający się nisko obrus. Dziewczynki lubią lalki z ubrankami domowej roboty, zapinanymi na duże guziki. Dają one możliwość rozmaitych kombinacji. Matka, która szyje swoje ubrania w domu lub u krawcowej, powinna zachować pozostałe skrawki. Dziewczynka o bogatej wyobraźni potrafi w swym umyśle wyczarować z nich suknie, kocyki do łóżeczka lalki, fartuch pielęgniarski. Dobrze, jeśli matka znajdzie czas na zrobienie ubranek dla lalki, a także, gdy uzupełni „gar­derobę" dziewczynki kolorowymi wstążkami. Nie należy uważać za niepokojącą lub nienormalną sytuację, gdy lalkami bawi się chłopiec. Odmianą zabaw lalkami jest przebieranie się dzieci w ubrania dorosłych. W miarę zbliżania się trzecich urodzin dziecka można pomyśleć o sprawieniu mu nożyczek o tępych końcach, którymi mogłoby robić kolorowe wycinanki, wycinać ulubione obrazki z magazynów, sylwetki zwierząt i szablony do ko­lorowania kredkami. Dzieci w tym wieku zaczynają czerpać satysfakcję z zesstawiania kolorów (na przykład gałganków) i obrazków. Popularne są na przykład karteczki z wyobrażeniami przedmiotów powszechnego użytku, które trzeba połączyć logicznie z odpowiadającymi im obrazkami na kartonie. Miłą zabawą jest też robienie mozaiki. Inna wesoła układanka składa się z 12 obrazków, z których na przykład tylko 5 stanowi logiczny zestaw, lub z powycinanych cyfr z ich symbolami. Popularne są nakrycia stołowe z plastiku dla lalek, przy czym po skończonym „przyjęciu" dziecko powinno się zająć ich „zmy­waniem", co z czasem zapewnia w domu ciszę nawet na 2 godziny. Po­pularne w tym wieku są proste pozazębiane układanki mozaikowe, składające się z nie więcej niż 610 fragmentów. Książki i bajki są lubiane coraz bardziej, w miarę jak dziecko rośnie, ale nie mogą być jeszcze wtedy zbyt skomplikowane w treści. Cenne są też książeczki z prostymi piosenkami i rymami. Niestety, wiele pod innymi względami starannie przygotowanych wydawnictw jest okaleczonych przez wydrukowaną tam „po­ezję" — szokującą i dogłębnie prymitywną pod względem rymu i rytmu albo mającą osobliwe słownictwo (na przykład „kwaczka" zamiast „kaczka"). Do zabaw poza domem dobrze nadają się trójkołowe rowerki (dla mniej więcej trzylatka), piaskownice, dziecięce narzędzia ogrodnicze, skrzyneczki (wolne od gwoździ i drzazg) lub deska. Posłużą doskonale do tworzenia „pociągów", „domów" i innych obiektów. System reklamy Test

Porady o dzieciach

  • System reklamy Test
  •