Dziecko od 1 do 2 lat

Bąki, klocki plastikowe, filiżanki i łyżeczki, puste puszki, zabawki kąpielowe, lale w rodzaju misiów i inne zabawki, pochodzące z pierwszych miesięcy życia, są równie lubiane w drugim roku. Dzieci w tym wieku nadal lubią na nowo układać i wyjmować klocki itp. z pojemników, którymi są na przykład koszyki czy pudełka. Warto kupować zestawy przedmiotów nie wy­magające ruchów obrotowych (które dziecięca ręka opanuje zwykle około 2 roku życia). Można tu wymienić rozmaite miseczki, kolorowe klocki, krążki z dziurką do nadziewania na pionowy pręcik, piramidki z coraz mniejszych kubeczków. Najpożyteczniejszym prezentem, którego dziecko będzie używać z satysfakcją przez wiele lat, jest worek pełen klocków najrozmaitszych rozmiarów i kształ­tów. Berbeć w wieku 12 lat będzie po prostu ustawiał kilka z nich na szczycie następnego albo układał i wyjmował z pudełek. W miarę podrastania jego zabawy będą się stawać coraz bardziej wyrafinowane, z klocków wyrosną domy, warsztaty, lokomotywy, statki — w zależności od aktualnych zainteresowań i od tego, co zobaczy podczas swoich wypraw poza dom. W naszym prze­konaniu nie ma lepszego prezentu dla dziecka w tym wieku, i to prezentu tak intensywnie używanego, szczególnie w trzecim roku życia. Malec lubi w tym okresie popychać lub ciągnąć pojazdy kołowe, bardzo solidnie wykonane różne duże samochodziki itp. Jeśli dziecko ma się na nich poruszać, należy sprawdzić, czy są stabilne i nie grożą wywróceniem się, bo zmysł równowagi jest jeszcze u dziecka niedostatecznie rozwinięty. Na przykład trójkołowy rowerek jest jeszcze nieodpowiedni, gdyż może się prze­wrócić wraz z dzieckiem. Pojazd, który można załadować klockami, jest bardziej wartościowy niż lokomotywa, która nie ma na to stosownego miejsca. Pożyteczny jest w tym wieku album, do którego rodzice będą wklejać proste obrazki z kolorowych czasopism. Dzieci lubią je oglądać, a jeśli przedmioty z życia codziennego są odpowiednio uwydatnione, poszerzy to ich wiedzę i ułatwi naukę mowy. Na rynku dostępnych jest wiele zwykłych książeczek z obrazkami, jednak tylko nieliczne nadają się dla dzieci. Obrazki powinny być proste, co jest rzadkością w tych publikacjach. Obrazki skojarzone z odpo­wiednimi literami alfabetu nie mają wielkiej wartości. Choć dzieci lubią obrazki, często przedstawiają one przedmioty niespotykane w życiu codziennym. Przy­chodzą nam na myśl w tym momencie książeczki, w których podano terminy: „U jak ukelele", „U jak ujeżdżalnia", „E jak elegant", „G jak gumno", „P jak przęsło", „Z jak zorza" — trudno przypuszczać, że są to dla malca najważniejsze słowa. Trzeba wybierać książki, w których obrazki są proste i nieprzeładowane, aby nie przygniatały wzroku dziecka mnogością motywów. Dzieci w tym wieku lubią książeczki z obrazkami. Lubią też dziecięce wier­szyki i uczą się ich wiele w drugim roku życia, choć ich wymowa jest jeszcze niedoskonała. Sporo jest książeczek z tego rodzaju rymowankami. Pod koniec drugiego roku życia dzieci zaczynają naśladować prace domowe mamy. Wielkie wzięcie mają wówczas sprzęty dziecięce do sprzątania, mycia i gotowania. W tym samym okresie popularną zabawą staje się nawlekanie koralików na nić. Trzeba się postarać wtedy o duże przedmioty, szczególnie gdy dziecko nadal wykazuje tendencję do wkładania wszystkiego do buzi. Lubiane też są rozmaite instrumenty muzyczne i wszelkie inne przedmioty wytwarzające hałas. Do zabaw w ogrodzie lub na podwórku znakomicie służą piłki, miniaturowy, nadmuchiwany budzik i piaskownica. Piasek w niej powinien być czysty, a zwierzęta nie powinny mieć do niego dostępu, gdyż mogłyby zakazić piasek bakteriami lub jajami pasożytów. Miska wody, kubeczki, lejek, kawałek gu­mowego węża i dzbanek gwarantują dzieciom wspaniałe zajęcie na co naj­mniej godzinę. System reklamy Test

Porady o dzieciach

  • System reklamy Test
  •